کاراته شوتوکان JKA | ||
|
برگزاری کلاس کاراته شوتوکان ![]() هیات کاراته استان خراسان رضوی ، سوم خرداد 91 در طی مراسمی با حضور سیدعلی اکبر هاشمی جواهری مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی و پیشکسوتان، مربیان، ورزشکاران و قهرمانان سبک های مختلف کاراته ، مراسم تجلیل از برترین های ورزش سال 90 هیأت کاراته یرگزار نمود. در بین سبک های کاراته ، شوتوکانJKA در بخش آقایان و خانم ها سبک برتر انتخاب شد. و از آقای علی اکبر رجبی مسئول سبک شوتوکانJKA و سرکار خانم کشاورز نماینده خانم ها تقدیر و تشکر به عمل آمد، از مربیان برترکاراته خراسان رضوی دو نفر انتخاب شدند محمد زمان احمدی و خانم آذرلو . از مسئولین محترم هیأت کاراته استان خراسان رضوی تشکر و قدردانی می کنم که بنده ناقابل را به عنوان مربی برتر کاراته خراسان در سال 90 انتخاب نمودند. (احمدی) ![]() ماساتوشی ناکایاماMaster Nakayama Masatoshi (1913-1987:
وی در ژاپن متولد شد وچهره برجسته کاراته مدرن جهانی است که سالیان سال در این رشته ی رزمی زحمات بی شائبه ای کشیده است اوکه یکی از شاگردان «فوناکوشی» پدر کاراته جدید است.در سال 1937 جهت فراگیری روشهای چینی به پکن رفت. وی همچنین از سال 1955 تا پایان عمرش در سمت مربی انجمن کاراته ژاپن انجام وظیفه می کرد و در طی این سالها به مناطق مختلف جهان برای آموزش کاراته سفر کرد. وی پروفسور در رشته تربیت بدنی بود در مورد کاراته کتابهای مختلفی نوشت . از جمله کتابهای معروف وی "بست کاراته" می باشد که 11 جلد بود و تا کنون به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است. شاید به جرأت بتوان گفت ناکایاما بزرگترین خدمت را به دنیای کاراته امروزی کرده است ، مخصوصاً به کاراته شوتوکان ناکایاما قبل از مرگش موفق به گرفتن کمربند سیاه دان 9 شد.
![]()
انپی = پرستوی در حال پرواز (نام قدیم این کاتا وانشو می باشد)
در مورد ترویج این کاتا نظریه های متفاوتی وجود دارد که یکی مبین این است که این کاتا توسط شخصی بنام ساپوشی وانشو معرفی در منطقه بنام توماری تمرین می شده . همچنین عده کثیری نیز معتقدند که این کاتا از هنرهای رزمی اوکیناوایی و کنپوی چینی تاثیر گرفته است که مدتها بعد توسط اساتیدی بنامهای سانادا و بدنبال او ، ماتسومورا آموزش داده شد.
استادفوناکوشی درکتاب کاراته کنپوی خود درمورد این کاتا توضیح میدهد که این کاتا دارای چهل حرکت بوده و کاتایی مربوط به منطقه و مکتب توماری است.همچنین کاتای انپی یکی از قدیمی ترین کاتاها در انجمن شوتوکان بشمار می رود.
![]() کاراته دو در سالهای اخیر شهرت کاراته – دو در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است. همگام با افزایش شهرت کاراته باید یادآور شد تفسیر های گوناگون و اجرا های تأسف باری از آن به چشم می خورد،کاراته از یک نظر با بوکس چینی مخلوط می شود و به ارتباط این هنر با « اوکیناوا ته» اولیه نیز هنوز بطور کامل پی برده نشده است. همچنین بعضی از افراد به کاراته به عنوان یک نمایش محض توجه می کنند بطوریکه در آن دو تن ، وحشیانه به یکدیگر حمله ور می شوند و یا شرکت کنندگانش در مسابقات به شکل بوکس با یکدیگر نزاع می کنند، بطویکه از دست و پاها استفاده می کنند و یا یکی از شرکت کنندگان، نمایش هایی را از شکستن آجر یا سایر اجسام سخت به اجرا می گذارند و در این مورد از سر، دست یا پا استفاده می کنند. حال اگر با این دیدگاه کاراته صرفاً به منظور اجرای یک تکنیک رزمی به نمایش گذاشته شود، جای بسی تأسف خواهد بود. زیرا تکنیک های اساسی در طول سالها مطالعه وتمرین، توسعه یافته اند. حال برای اینکه بتوانیم استفاده ی مؤثری از این تکنیکها بنمائیم، باید موفق به شناخت جنبه روحی این تکنیک دفاع از خود شویم و به رل عمده ی آن پی ببریم. بسیار خوشحال هستم (استاد ناکایاما)که مشاهده می کنم افراد بسیاری به این مطلب پی برده اند ، بخوبی می دانند که «کاراته دو» یک تکنیک رزمی خالص مشرق زمین است و با رفتار شایسه تمرین می کنند. توانایی در اجرای ضربات مخرب بر روی حریف که با کمک یک ضربه مشت یا لگد زدن حاصل می شود نیز از اهداف هنر رزمی باستانی «اوکیناوا» بوده است. اما در مورد مجریان کهنه کار این هنر نیز باید گفت این است؛ بیش از آنچه که آنها نسبت به تکنیکها ارزش قائل اند، جنبه روحی آن است. پرورش به معنای پرورش بدن و روح است . بالا تر از همه باید یاد آور شویم که فرد باید برخورد مؤدبانه ای با حریف داشته باشد و در این مورد ، قوانین و آداب معاشرت را بکار ببندد. نبرد با استفاده از تمام قدرت، کافی نیست بلکه هدف اصلی و واقعی «کاراته دو» این است که در اجرای عدالت باید از تمام قدرت استفاده کرد. همزمان با این مسئله می توان از قدرت کافی برای نابود کردن حیوانات وحشی استفاده کرد و در این عمل فقط یک ضربه باید توسعه یابد. برای اینکه فرد بتواند یکی از دنباله روهای حقیقی کاراته شود، لازم است که درهر دو جنبه ی فیزیکی و روحی پیشرفت کند. کاراته به عنوان تکنیک دفاع از خود و به عنوان وسیله ای در جهت توسعه و تثبیت سلامت بدن، سالها قدرت دارد. در چند سال اخیر به یک فعالیت جدید پی برده شده که این فعالیت همچنان در پیش است و در دنیا به نام «کاراته ورزشی» شناخته می شود. در مورد کاراته ورزشی باید گفت که رقابتها و مسابقات فقط به منظور تعیین توانایی شرکت کنندگان برگزار می شود و این مسئله نیز به اهمیت دادن به قدرت وابسته است و بازهم جای بسی تأسف است که بعضی از افراد مایلند که فقط یه پیروزی در مسابقات اهمیت دهند و آن دسته از افرادی که چنین طرزی فکری دارند از اجرای تمرین بر روی تکنیک های اساسی غافل می مانند و بنابراین در طی فرصتهای اولیه بر روی مبارزه آزاد«جی یو» تمرین می کنند. تأکید بر روی کسب پیروزی در مسابقات ، نمی تواند هیچ کمکی کند و فقط تکنیکهای اساسی را که مورد استفاده فرد است و در تمرینات اجرا شده توسط آن ها تغییر می دهد . این مسئله، نه تنها منجر به ناتوانی فرد در اجرای تکنیک قدرتی و مؤثرمی شود. بلکه همانطور که می دانید اجرای تکنیک قدرتی و مؤثر از خصوصیات برجسته و بی نظیر «کاراته دو»است. فردی که مبارزه آزاد را قبل از موعد مقرر آغاز می کند ، بدون اینکه به مقدارکافی بروی تکنیکهای اساسی تمرین کرده باشد، بزودی مغلوب فردی خواهد شد که مدت طولانی روی تکنیکهای اساسی تمرین کرده است. درک این مطلب ، بسیار ساده است و هانطور که می دانید ، عجله موجب اتلاف وقت خواهد شد. هیج راهی جز فراگیری و تمرین گام به گام و مرحاله به مرحله به روی تکنیکها و حرکات اساسی کاراته وجود ندارد. اگر قرار است که کاراته رقابتهایی برگزار شود در حقیقت باید تمرینی بر اساس شرایط و روحیه ی مناسب باشد تا به شایستگی برگزار گردد. فکر و تمایل مداوم به مسایقه و پیروزی در آن منعکس کننده ی این واقعیت در هنر جو می شود که از جدیت و فراگیری اصول پایه ایی و اولیه کاراته بازماند.بنابراین شرط روحیه ی خوب داشتن و درست اندیشیدن بزعم خود مهم است. بعلاوه،اگر بخواهیم اجرای نمایشات سبعانه قدرتی در مسابقات را در نظر بگیریم با هدف نا مطلوبی مواجه خواهیم شد. زمانی که چنین حادثه ای رخ دهد، تواضع در مقابل حریف به دست فراموشی سپرده می شود و این مسئله در هر تفسیری که از کاراته صورت میگیرد در درجه ی اول قرار دارد. من (استاد ناکایاما) معتقدم که این مسئله یه انعکاس و خود آزمایی مربیان و هنر جویان نیازمند است. منابع و مآخذ Best Karaate vol.1 by nakayama ![]() گی چین فوناکوشی گی چین فوناکوشی (1957-1868) وی در شهر شوری بدنیا آمد،امروزه او را پدر کاراته مدرن می دانند. او تعلیمات خود را زیر نظر دوست ایتوسو یعنی استاد آزاتو کاراته را فرا گرفت ولی او نه فقط کاراته را بلکه او کلاسیکهای چینی، خوشنویسی و لهجه های کونفوسیوس را فرا گرفت. فوناکوشی هنر کاراته را در مقابل رئیس مدارس بنمایش گذارد و در سال بعد (1903) کاراته قسمتی از برنامۀ ورزش و تربیت بدنی مدارس پسران در شهر شوری شد. بعلت سابقه پر ثمر آکادمیک فوناکوشی و دانش فلسفی او در مورد هنر کاراته ، او مورد توجه روشنفکران و افراد تحصیل کرده قرار گرفت. وی بهمراه هم عصران خود بین سالهای(1905تا1916) در سراسر ژاپن و اوکیناوا این هنر را عرضه کرد و در سال 1917 به علت در خواست وزارت آموزش و پرورش ژاپن کاراته را در توکیو بنمایش گذاشت.او همچنین این کار را درمقابل جیگورو کانو بنیانگذار جودو انجام داد . استاد کانو بقدری تحت تأثیر تکنیکهای وی قرار گرفت که بعضی ازحرکات کاراته را با هنر جودو ترکیب کرد. فوناکوشی دو کتاب نوشت. ریوکیو کمپو کاراته (رنتان گوشین کاراته جوتسو) و کاراته دو کیوهان ، است. بعد از جنگ جهانی درسال 1953 او کاراته را در ژاپن باز سازی کرد و از وی خواسته شد به ایالات متحده امریکا برود. ولی او در عوض تعدای از بهترین شاگردان (نی شی یا ما) خود را روانه امریکا کرد. دو سال قبل از مرگ خود ،فوناکوشی ریاست اولین انجمن کاراته ژاپن (JKA)را بعهده گرفت.فوناکوشی بنیانگذار کاراته شوتوکان JKA می باشد. وی در 26 آوریل 1957 درسن 89 سالگی بدرود حیات گفت. منابع و مآخذ: بزرگان کاراته نوشته احد تن زاده ![]()
شوتوکان "خانۀ شوتو" "مکتب شوتو"
شوتو لقب " استاد گی چین فوناکوشی پدر کاراته جهان" و کان خانه و مکتب وی بود.استاد فوناکوشی علاوه بر کاراته در خوشنویسی و نیز سرودن اشعار به زبان چینی شهرتی داشت، (تابلوهای خوشنویسی شده خود را با نام شوتو امضاء میکرد). وی زمانیکه به توکیو مهاجرت کرد با همکاری جیگورو کانو (بنیانگذار جودو) محلی را برای آموزش کاراته ایجاد نمود. از آنجا که در زبان ژاپنی مکان را کان مینامند، مکتب یا سبک فوناکوشی (در واقع شوتو) شوتوکان نامیده شد. در حال حاضر شوتوکان یکی از چهار سبک اصیل و بزرگ کاراته دنیا محسوب می شود. علاوه بر آن شوتوکان متعلق به سیتم شوری ته در کاراته می باشد
![]() منابع و مآخذ بزرگان کاراته نوشته احد تن زاده
![]()
کاراته دو (سبک شوتوکان) ورزش و سلامتی و رژیم های غذایی مطالب متفرقه ![]() اسامی کاتاها در کاراته شوتوکان
در کاراته بیش از 70 کاتا وجود دارد. که در کاراته شوتوکان 26 از این فرم ها کار می شود
بعضی از کاتاها در سطوح مختلف آموزشی هستند. بعنوان مثال کاتای تکی سه سطح دارد. این بدین معناست که کاتائی که تکی نامیده می شود در واقع سه کاتا می باشد که هر کدام در سطح متفاوتی از دشواری هستند. فهرست زیر در برگیرندۀ 26 کاتاهای شوتوکان می باشد.
![]() گفته میشود کاراته دارای قدمتی پنج هزار ساله است و یکی از استادان اولیه و مبتکران این فن «بودید هاراما» میباشد که حدود 525 سال قبل از میلاد مسیح میزیسته. وی که از پیشوایان مذهبی بود، پس از کسب علوم زمان خود، به منظور آموزش تعالیم مذهبی به دیگران، به تنهایی از هند راه افتاد و پس از راهپیمایی چند هزار کیلومتر و با پشت سر گذاشتن موانع طبیعی بسیار، به چین رسید و در ایالت «هونان» و معبد شائولین اقامت گزید. تعالیم «بودید هاراما» شامل تمرینات شدید انضباطی و انجام اعمال پرهیزگاری بود. وی 9 سال در کوهها و غارها به انزوای کامل نشست، 9 سال ریاضت همراه با تفکر و برای این که شاگردان نیز بتوانند در مقابل ساعتهای طولانی تفکر و اندیشه، تاب مقاومت بیاورند و نیز با زورگویانی که تعالیم مذهبی و مردان دینی را سد راه خود میدیدند به مبارزه و مقابله برخیزند، 18 حرکت تمرینی را ابداع کرد که در حقیقت زیربنای حرکات کاراته امروزی میباشد. از طرفی، هنگامی که حکومتهای استبدادی در چین، سلسله «کینک» و سلسله «ساتسوما» در اُکیناوا به منظور جلوگیری از ورزیده شدن مخالفان و نیز تحت کنترل درآوردن مردم قانون منع استفاده از شمشیر را به مورد اجرا گذاشتند و به جمعآوری سلاحهای رزمی اقدام نمودند، مردم به سوی آموزش هنر مبارزه با دست خالی روی آوردند که همین امر، موجب شکوفایی هر چه بیشتر «کاراته» شد.
در سال 1921 یکی از استادان برجسته کاراته اُکیناوا، به نام «گیچین فوناکوشی» توانست با قدرت و ظرافت تمام، کاراته را به ژاپن معرفی نماید و برخی دیگر از هنرجویان که تحت تعلیم بزرگترین استادان اُکیناوا قرار گرفته بودند، تکنیکهای سنتی را با یکدیگر ترکیب نموده و سبکهای متعددی از کاراته را بوجود آوردند. در حال حاضر کاراته شامل صدها سبک میشود که در واقع بازگشت همه آنها به چهار سبک اصلی و مادر میباشد.
شوتوکان گوجوریو شیتوریو وادو ریو
![]() هیان شودان
این کاتا دارای 21 حرکت می باشد و در این کاتا 5 تکنیک اساسی وجود دارد که عبارتند از:
1. گدان بارای
2. اوی زوکی
3. تتسویی
4. جودان آگه اوکه
5. شوتواوکه
دارای 2 داچی (1- زنکتسو داچی 2- کوکوتسوداچی) می باشد.
خط اجرای آن (انبوسن) بشکل آی (I) انگلیسی است. مدت زمان اجرای آن 30 ثانیه می باشد. استاد ایتوسو معلم آموزش و پرورش و یکی از اساتید معروف شهر شوری بود که نقش عمدهای در توسعه و گسترش کاراته در آن زمان داشت. او از کاتای کانکو دای که از ماتسومورا فرا گرفته بود پنج کاتا استخراج و تدوین نمود و عقیده داشت فراگیری این پنج کاتا برای نوآموزان کاراته بهتر و راحتتر میباشد و این پنج کاتا را (هیان) نامید.هیان شودان اولین کاتا از سری پنج کاتاهای هیان می باشد و اولین کاتا برای اشخاص که کاراته را آغاز می کند ،هیان شودان می باشد.لیکن حتی شاگردان پیشرفته نیز نباید از آن غافل باشند. زیرا اثر اهمیت کاتاهای هیان بعد ها مشخص گشته و نباید آنها را فراموش نمود.کاتاهای هیان بسیار اساسی و معنای آنها بسیار واضح می باشد. گر چه شاگردان زیادی بدون درک معنای واقعی آن ، آنرا کار می کنند.
![]() هنر رزمی کاراته در سال 1342 وارد ایران شد.
درواقع ورود کاراته به ایران با سبک کان ذن ریو گره خورده است چراکه کاراته اولیه ای که وارد ایران شد این سبک بود.
کاراته ازیک زیرزمین 40 متری متعلق به منوچهر وارسته پدر بنیانگذار کاراته ایران « دکتر فرهاد وارسته » و با 5-6 نفر درخیابان بهار شمالی (تهران ) شروع شد. پس از چند ماه در همان سال به سالن مشتزنی وقت منتقل شدند، پس از مدتی از آنجا نیز نقل مکان کردند.
اکثر مقامات به دلیل عدم شناخت واقعی کاراته با آن به مخالفت برخاستند بعضی نیز اعتقادشان این بود که کاراته دفاع شخصی است و باید فقط در ارتش و شهربانی تدریس شود.
بنابراین کاراته مجدداً به زیر زمین 40 متری سابق بازگشت!!!...
![]() ÇÏÇãå ãØáÈ
![]() ÇÏÇãå ãØáÈ |
![]() |